07-11-2024 | blog | Werktuigbouwkundige installaties, Elektrotechnische Installaties, Smart Building, Nieuwbouw, Renovatie

Verbeter de gebruikerservaring in gebouwen

170928 Infographic2

 

Verbeter de gebruikerservaring in gebouwen

 

De behoeften, eisen en verwachtingen van gebruikers van gebouwen zijn veranderd. Het is een proces dat begon vóór de pandemie, en nu enorm is versneld. Het heeft vorm gegeven aan de manier waarop gebruikers van gebouwen zullen verblijven, wonen, werken of recreëren, en hoe het gebouw in de toekomst zal worden beheerd of hoe een woning haar waarde behoud door goed onderhoud. De gebruikerservaring moet zowel het technologische als het menselijke aspect in evenwicht brengen, waarbij wat gebruikers willen van een ruimte wordt gecombineerd met technologie die deze behoeften ondersteunt.

 

Facility managers, ontwikkelaars en eigenaren van gebouwen staan ​​traditioneel centraal als het gaat om het belang van de resultaten van gebouwen, maar gebruikers (werknemers, bezoekers en klanten) en hun ervaring in een gebouw en in de ruimte zijn van cruciaal belang voor de toekomst van het optimaliseren van de investeringen in gebouwen. Facility managers hebben er altijd naar gestreefd een gebouw efficiënt te runnen en tegelijkertijd de operationele kosten te minimaliseren. Voor ontwikkelaars en gebouweigenaren ligt de focus altijd op het rendement op de investering. Waar blijven de eindgebruikers en hun behoeften?

 

De ervaring van de gebruiker of bezoeker zit niet alleen aan een bureau of in een vergaderruimte of in een schoollokaal of in een concertzaal; het omvat elke interactie met het gebouw, te beginnen met de vraag hoe men naar een gebouw reist (fiets, OV, auto?). De grootste focus ligt op het gebouw, vanaf de entree, via de lobby/hal, tot aan de liften, trappenhuizen, ruimten, toiletten etc.

 

Het bemannen van een gebouw is goed voor ongeveer 90 procent van de totale exploitatiekosten. Het verbeteren van de productiviteit, het aantrekken en behouden van talent, het verbeteren van de gebruikerservaring en het vergroten van de medewerkersbetrokkenheid lijken dus vanzelfsprekend. Maar in werkelijkheid wordt het menselijke element vaak over het hoofd gezien bij het nastreven van meer traditionele maatstaven.

 

Hoewel er bijvoorbeeld steeds meer vraag was naar een “huiselijke ervaring” op het werk, heeft de COVID-19-pandemie de werkomgeving op kantoor onder een vergrootglas gelegd, zowel wat betreft de rol die het kantoor in de toekomst zal spelen als wat betreft de verwachtingen die de gebruikers ervan hebben; ze willen dat de kantoorervaring net zo naadloos en eenvoudig is als thuiswerken.

 

Het bieden van een prettige gebruikerservaring zal een sleutelrol spelen bij het transformeren van gebouwen naar een op samenwerking gerichte, interactieve verblijfsomgeving. Mensen zullen op kantoor willen werken vanwege de samenwerking die ze thuis niet kunnen reproduceren. Uit onderzoek blijkt dat mensen creatiever zijn als ze persoonlijk samenwerken en dat het proces van verbinding het vertrouwen tussen collega’s bevordert. Vertrouwen wordt dan een motor voor creativiteit.

 

ONDERSTEUN DE GEBRUIKERSERVARING MET TECHNOLOGIE

 

De ervaring van de gebruikers moet gericht zijn op welzijn en inclusiviteit, door ruimtes te bieden die zijn afgestemd op de behoeften van individuele gebruiker. Het moet een mix zijn van de voorkeuren van de gebruiker, zowel impliciet als afgeleid. Door gegevens van sensoren door het hele gebouw te combineren met inzicht in hoe en wanneer het gebouw wordt gebruikt, kunnen organisaties “individuele” omgevingen creëren die de gebruikers beter ondersteunen en empoweren. De combinatie van technologieën (de juiste installaties, de juiste duurzame oplossingen op het gebied van installatie-exploitatie en brandveiligheid advies) moet de volledige gebruikerservaring versterken. Het gebouw van de toekomst zal niet alleen zeer dynamisch en verbindend zijn, maar het zal ook dienen als de hoeksteen van de identiteit en cultuur van een bedrijf of organisatie, iets wat je simpelweg niet kunt krijgen vanuit een online omgeving.

 

Een geweldige gebruikerservaring betekent zekerheid krijgen dat er alles aan wordt gedaan om de gebruikers van het gebouw gezond en veilig te houden. In een post-pandemische wereld is een gezonde verblijfsomgeving niet onderhandelbaar. Wat er in een gebouw gebeurt, is het belangrijkste aan het gebouw. Een gebruikerservaring waar gebruikers van gebouwen blij mee zijn, werpt vruchten af ​​in het gehele bedrijfsmodel, van terugkerende gebruikers en bezoekers tot energieoptimalisatie.

 

De DIA Groep onderzoekt, beoordeelt welke integrale installatieconcepten binnen de bouwkundige randvoorwaarden van een gebouw passen. Wij inventariseren de eisen en wensen van de opdrachtgever EN gebruikers van het gebouw. Wat is belangrijk? Welke ambitieniveau is er voor duurzaamheid, energiebesparing, binnenklimaat, comfort, levensduur en onderhoud? Eerst denken, dan doen.